محل تبلیغات شما سرور ایران

  1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، لازم است که ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند ؟ عملکرد موتور جستجوگر

شروع موضوع توسط paylash ‏5/11/18 در انجمن سئو (SEO)

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏5/11/18
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    وب سایت:
    شاید برای بیشتر افراد اینترنت در جستجوی گوگل خلاصه شود چون برای یافتن هر چیزی در اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می کنند شاید موتورهای جستجو با اهمیت ترین سیستم ها در اینترنت باشند بدون موتورهای جستجو دسترسی به منبع عظیم اطلاعات غیر ممکن می شود. موتورهای جستجو نقش مهمی در رتبه بندی سایت ها دارند و به عبارت بهتر هر سایتی که بهتر به گوگل یا موتورهای جستجو کمک کند رتبه ی بهتری را نیز در موتورجستجوگر کسب می کند .

    موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها معیارهایی دارند و بر اساس آن معیارها به سایت ها رتبه می دهند اینکه بدانیم افراد و کاربران اینترنتی چگونه از موتور جستجو استفاده می کنند و موتورهای جستجو چگونه صفحات وب را رتبه بندی می کنند می تواند مهمترین معیار ما برای شناخت تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت باشد.

    موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟
    وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتورهای جستجو در حقیقت اطلاعات مربوط به جستجوی کاربران را در پایگاه داده ی خود ذخیره کرده اند و اینگونه نیست که در حین انجام جستجو موتور جستجو در کل اینترنت به دنبال نمایش محتوایی با عبارت جستجو شده باشد. شاید این سوال برایتان پیش آید که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟

    حقیقت این است که گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! یعنی زمانی که شما عبارت کسب و کار اینترنتی را جستجو می کنید موتور جستجوگر در وب به دنبال صفحاتی با عنوان کسب و کار اینترنتی نمی گردد بلکه به پایگاه داده ی خود رجوع می کند و بر اساس عنوان جستجو صفحاتی را برای نمایش به کاربر به عنوان نتیجه انتخاب می کند .

    اینکه کدام وب سایت و کدام صفحه از سایت را به کاربران به عنوان نتیجه نمایش دهد در حقیقت بستگی به سئو و بهینه سازی وب سایت دارد به همین دلیل شناخت دقیق نحوه عملکرد موتورهای جستجو در سئو سایت به مدیران سایت ها و سئو کاران کمک بزرگی می کند , موتور جستجوگر به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد. بخش های اصلی موتورهای جستجو عبارتند از:

    • Spider
    • Crawler
    • Indexer
    • Database
    • Ranker
    Spider یا عنکبوت در موتور جستجو
    اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد.Spider به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینک ها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتورهای جستجو قرار می دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود : سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

    اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت را داشته باشید، می توانید بفهمید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجو صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک های آنها می پردازند .

    Crawler یا خزنده در موتور جستجوگر
    کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می کند. Crawler مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد که کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.

    کراولر، ممکن است از قبل برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها بازدی کند. دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می خواهد در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد. برای مثال با استفاده از فایل Robots.txt می توانیم دسترسی ربات های گوگل به برخی از صفخات یا دایرکتوری ها را محدود کنیم.

    شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را ذخیره کنند، می توانید آنها را از بعضی صفحات سایت تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتورهای جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی می کند و از حقوق دسترسی خود اطلاع می یابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots (فایل Robots.txt) انجام می شود. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) می گویند.

    Indexer یا بایگانی کننده در موتورهای جستجو
    زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد فرآیند ایندکس کردن آغاز می شود. فرض که وب یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش می کند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها را تهیه کند , زمان مورد نیاز برای عملیات ایندکس صفحات و محتوای آنها همیشه برای گوگل به یک اندازه نیست و به پارمترهای و معیارهای زیادی بستگی دارد.هر بار که ربات گوگل به صفحه سایت مراجعه کند و متوجه تغییراتی در آن صفحه شود مثلا تغییر محتوا یا اضافه شدن محتوا مجدد فرآیند ایندکس کردن برای آن صفحه انجام می شود. تا زمانی که محتوای سایت شما ایندکس نشود بدون شک در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود.

    تهیه لیست نتایج جستجو برای کاربر
    نتایج جستجو هم برای کاربران و هم برای مدیران سایت اهمیت زیادی دارد. زمانیکه بعنوان یک کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کنید، گوگل از میان صفحاتی که پیش از آن ایندکس کرده است نتایج مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد می دهد. این پروسه بسیار پیچیده است و سایت شما باید میان چندین هزار سایت در صفحه اول یا در ایده آل ترین شرایط در رتبه یک گوگل به کاربر نمایش داده شود که عملا بدون بهینه سازی سایت و سئو سایت غیر ممکن است مگر به یک شرط آن هم تبلیغات گوگل بصورت پولی.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: تبلیغات در گوگل چیست؟ همه چیز در مورد Google Adwords

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کار اینترنتی مفید است؟


    برای اینکه گوگل سایت های مفید و پر محتوایی را به کاربر نمایش دهد از الگوریتم های زیاد و متنوعی استفاده می کند و همواره در حال ارتقا و بهینه کردن این الگوریتم هاست. هرگز فرآیند بررسی صفحات و رتبه بندی توسط گوگل اعلام نشده ولی براساس مشاهدات وبمستران و آموزش هایی که توسط خود گوگل منتشر می شود چندین فاکتور تاثیرگذار براین رتبه بندی شناسایی شده اندکه تعداد این فاکتورها بر اساس گفته های خود گوگل به بیش از 200 فاکتور می رسد.

    Database یا پایگاه داده در موتور جستجو گر
    تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیک های خاصی فشرده می شوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده موتورهای جستجو برای آن ها امتیاز محسوب می شود. یکی از تفاوت های اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.

    Ranker یا سیستم رتبه بندی در موتورهای جستجو
    بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی Search Box آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.

    حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجو در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد.

    موتورهای جستجو چگونه مرتبط بودن و محبوبیت سایت را تعیین می کنند؟
    برای موتورهای جستجو مرتبط بودن چیزی بیشتر از یافتن صفحاتی است که کلمات مناسب و درستی در آن قرار گرفته است. در روزهای اولیه توسعه وب، موتورهای جستجو نمی‌توانستند این مرحله را به خوبی انجام دهند و نتایج به دست آمده ارزش محدودی داشت. در طول سال‌ها موتورهای جستجو نیز باهوش‌تر شدند و روش‌های بهتری برای ارائه پاسخ به کوئری های کاربران (کلماتی که جستجو می کنید) یافتند.

    موتورهای جستجو معمولا فرض می‌کنند که هرچقدر سایت، صفحه یا سندی محبوب باشد، اطلاعات با ارزش‌تری در آن وجود دارد. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است. محبوبیت و مرتبط بودن به صورت دستی مشخص نمی‌شود. موتورهای جستجو تلاش می‌کنند از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) برای مرتب کردن این‌گونه موارد استفاده کنند و سپس آن ها را بر اساس کیفیت‌شان رتبه بندی کنند. اینگونه الگوریتم‌ها معمولا صدها متغیر دارند. در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو به این موارد فاکتورهای رتبه بندی می‌گویند.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: 14 روش افزایش بازدید سایت بصورت واقعی و عملی

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: تکنیک های کاهش رتبه الکسا و افزایش بازدید سایت

    موتور جستجوگر چگونه صفحات را به کاربر نمایش می دهد؟
    موتورهای جستجو برای اینکه بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج جستجو را در اختیار کاربران قرار دهند، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به طور کلی سه روش مهم برای ارائه نتایج کاربردی در سریع‌ترین زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد:

    در حالت اول، موتورهای جستجو با استفاده از ربات‌های خود به سراغ عناوین مطالب، کلمات به کار رفته در تیتر یا لینک‌های موجود در متن می‌روند. کلمات مهم به کار رفته، به کلماتی گفته می‌شود که در یک صفحه از مطلب، شاید در حدود ۱۰۰ بار تکرار شده‌اند. البته برخی از موتورهای جستجو برای این کار ممکن است چند خط ابتدایی مطلب را نگاه می‌کنند.
    در حالت دوم، موتورهای جستجو تمامی کلمات را مورد بررسی قرار می‌دهند و حتی حروف اضافه یا حروف ربط مانند «و، از، در، …» نیز از دید آنها پنهان نمی‌ماند. البته در این حالت نیز بررسی کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد. از جمله موتورهای جستجو که از این روش بهره می‌گیرند، می‌توان به آلتاویستا ( AltaVista ) اشاره کرد.

    در حالت سوم، به اهمیت متاتگ‌ها می‌پردازیم. موتورهای جستجو برای فهرست کردن نتایج جستجو سراغ نکات کلیدی می‌روند. متاتگ‌ها که دربرگیرنده‌ی کلمات مهم و توضیح مختصر درباره‌ی محتوای اصلی صفحه هستند، بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. البته برخی از مدیران یا سازندگان صفحات وب با ترفندهایی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از مطالب کپی شده یا کلمات کلیدی پر کاربرد، مطلب خود را در صفحات اول موتورهای جستجو در رتبه‌های بالا قرار دهند؛ غافل از این‌که موتورهای جستجو با استفاده از روش‌های پیچیده‌ی خود، می‌توانند کلمات پرکاربرد را با محتوای صفحات وب مطابقت دهند.

    منبع : نت آموز